donderdag 16 februari 2017

Afvallen met vijf populaire diëten, welk dieet past bij jou?

Help, de zomer komt eraan! En dat betekent dat ik (en jij misschien ook) moeten beginnen met een dieet, tenminste als ik weer een beetje fatsoenlijk in mijn bikini wil passen. 

Voor mij is nu zo'n beetje de tijd gekomen om een beetje in shape te raken en te gaan lijnen.
Maar hoe doe ik dat? En misschien nog belangrijker hoe houd ik het vol? 

Wanneer je op Google het woord “dieet” intikt krijg je ruim 7,3 miljoen hits en “lijnen” is goed voor maar liefst 9,5 miljoen hits. Er zijn dus nogal wat manieren om af te vallen.

Zo even uit mijn hoofd: South Beach, het bloedgroepdieet, Montignac (old skool), Atkins, Sonja Bakker, Dukan (gevolgd door überslanke Kate Middleton), Paleo, dr. Frank en het ziekenhuisdieet. Ik kan eindeloos doorgaan (zoals bijna alle vrouwen boven de 35) en dan ben ik er waarschijnlijk nog steeds een aantal vergeten. 
Het belangrijkste is volgens mij dat het dieet bij je past en dat je in ieder geval de verwachting hebt dat je het kunt volhouden.

Er bestaat een lijstje met de vijf meest populaire diëten van dit moment. Maar wat houden deze diëten precies in? En wat mag je wel, en misschien nog belangrijker, wat mag je niet?


#Dieet 1: Het vastendieet

vastendieet werkwijze
Bij het vastendieet mogen vrouwen slechts twee dagen in de week slechts 500 kilocalorieën nuttigen. De rest van de week mag je wel normaal eten. Naast heel veel afvallen, zou dit dieet ook het risico op ziektes als hart- en vaatziekten en diabetes beperken. Altijd mooi meegenomen, toch?!

Klinkt aantrekkelijk, omdat je toch vijf dagen mag eten wat je wilt. Ik heb mijn twijfels bij de max. 500 kilocalorieën regel gedurende twee dagen lang. 
500 kilocalorieën dat zijn namelijk omgerekend vier bananen – en dat dan voor de hele dag. Hoe kan iemand dit volhouden met een aantal rondspringende kinderen en een full-time job? Ik bedoel maar.

Meer informatie over het vastendieet? Klik hier.



#Dieet 2: Cambridge dieet

Cambridge dieet werkwijze
Wauw, met het Cambridge dieet kun je maar liefst zes tot tien kilo afvallen in een maand tijd (!). Klinkt geweldig toch?! Het nadeel is dat je slechts 500 kilocalorieën in de vorm van soepen, shakes en repen per dag mag eten.

Okay, dus eigenlijk hetzelfde als het vastendieet, maar dan zeven dagen lang slechts vier bananen per dag. En dan niet eens verse bananen, maar alleen maar met poeder aangemaakte soepen, shakes en repen. 
In een ver verleden heb ik ooit een shake van Weight watchers geprobeerd, die ik echt niet te drinken vond. Ik verwacht niet dat de shakes van het Cambridge dieet veel beter zullen zijn. Stel je voor dat ik dan zeven shakes per week moet drinken, met als bonus 's avonds ook nog eens een met poeder aangemaakte soep?  Een no-go voor mij dus, alhoewel het gewichtsverlies wel aantrekkelijk klinkt.

Meer informatie over het Cambridge dieet? Klik hier.

#Dieet 3: Eet de helft dieet

De regels zijn simpel: Eet precies de helft van wat je normaal eet. En, drink precies de helft van wat je drinkt: dus ook wat betreft de wijntjes helaas.

Klinkt goed! Betekent dit dat ik nog steeds een halve zak chips of een halve reep Chocolonely’s kan wegknabbelen voor de TV? Het lijkt me moeilijk om me telkens maar voor de helft aan een verleiding over te geven. En hoe bepaalt een mens wat ie normaal gesproken eet?
Ik denk dat het vooraf bijhouden van een eetdagboek verstandig is, zodat je weet wat je normaal gesproken allemaal naar binnen schrokt en dus niet kan smokkelen.

Meer lezen over het Eet de helft dieet? Klik hier.

#Dieet 4: Het 17 dagen dieet

werkwijze Mike Moreno dieet
Het 17 dagen dieet is bedacht door Mike Moreno (Dr. Mike, die regelmatig komt opduiken bij Dr. Phil). Het dieet is gericht op het beperken van de inname van koolhydraten, net als het dr. Frank dieet, Dukan-dieet, Atkins en South Beach.
In tegenstelling tot de andere koolhydraatarme diëten zijn op bepaalde momenten toch koolhydraten toegestaan, maar wel in beperkte mate. Nadelen van dit dieet zijn dat je relatief weinig vezels, vitaminen en mineralen binnenkrijgt.

Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Maar op basis van mijn eerdere afvalgeschiedenis, werkt een koolhydraatarm dieet voor mij toch echt het beste. 
Koolhydraten in het geheel vermijden heb ik nooit gedaan (je zou dan zelfs geen fruit of koolhydraatrijke groenten meer mogen hebben), dus het klinkt alsof ik dit dieet wel zou kunnen volhouden. En een voedingssupplementje voor ontbrekende vitaminen en mineralen is zo gekocht.

Meer informatie over het Mike Moreno dieet? Klik hier.


#Dieet 5: Het Oerdieet / Paleodieet

Oerdieet toegestande voedingsmiddelen
Oerdieet voedings piramide
Bij het oerdieet moet je de holbewoners in gedachten houden. Aten zij chocolade, chips en toastjes met brie? Ik denk het niet. 
Bij het oerdieet staan veel groente, fruit, mager vlees, vis, eieren, zeewier en noten op het menu. Kortom dezelfde dingen als wat onze vroege voorouders aten.

Brood, aardappelen, pasta, melk, kaas en suiker zijn een no–go. Die hadden ze vroeger namelijk ook nog niet. Het Oerdieet bevat veel vitamines, mineralen en vezels en voldoende voedingsstoffen.

Interessant. Ik gebruik zo en zo weinig melkproducten (behalve dan in mijn vier latte macchiatos per dag). En geen brood, aardappelen, pasta etc. is een voorwaarde bij vrijwel ieder koolhydraatarm dieet. Om het Oerdieet vol te kunnen houden zal ik echter een product aan mijn menu moeten toevoegen: vet zoals in boter en olie. Een gebakken biefstukje smaakt toch een stuk lekkerder dan gestoomd. En heb je al wel eens een salade zonder dressing geproefd?

Meer lezen over het Paleodieet? Klik hier.

Voor mij wordt het een combi van het 17 dagen dieet en het oerdieet. Het lijkt me wel weer een uitdaging hoe ik de ochtenden en de middag vol ga houden zonder brood, maar daar vind ik wel wat op. Suggesties zijn welkom!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten